Followers

Najib tidak berani bertindak keatas Ku Li

Sunday, January 31, 2010

Oleh NanBinjai

Ada sahabat mahukan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaliegh Hamzah keluar sahaja Umno dan masuk PKR. Mungkin bagi Ku Li, PAS tidak sesuai dengan idealismenya. Jadi masuk saja PKR.

Tetapi saya berpendapat biar sahaja Ku Li bersama Umno sehingga jawatankuasa disiplin Umno mengambil tindakan keatas beliau sama ada pecat atau gantung daripada Umno.

Ini lebih sesuai bagi menjaga kredibilitinya sebagai orang politik. Kalau dia bertindak sewenang-wenangnya ia mungkin setaraf Ibrahim Ali, Ahli Parlimen Pasir MAS. Jadi nama baik seorang ahli politik kena jaga.

Saya juga terbaca blog sahabat saya http://sokongpr.blogspot.com/ dan apa yang ditimbulkan itu telah saya bincangkan bersama Amin dan kawan-kawan semasa makan majlis rumah terbuka hari raya di rumah sahabat kita di Taman Melewar.

Perbincangan ketika itu berlaku sebelum pilihan raya umum 2008. Ia mengambil kira peranan Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengadakan pertemuan dengan Ku Li serta tuntutan PKR bagi kerusi Dun di negeri itu. Bagaimanapun pendapat itu sukar diterima memandangkan PAS lebih majoriti tetapi mengambil kira persaingan dengan istana ia boleh menjadi barangkemungkinan.

Selepas pilihan raya umum perlantikan Menteri Besar Terengganu tertangguh sehingga orang yang tidak diminati jadi MB negeri itu. Mengambil kira kes di Terengganu itu maka ia menambah hujah Ku Li boleh menjadi MB Kelantan malah Ku Li disukai istana dan menajdi cabaran kepada PAS.

Semasa perbincangan itu saya tidak terlintas pula pandangan sahabat saya sokongpr, Ku Li boleh jadi Perdana Menteri. Kemungkinan juga ketika itu tidak terbayang PR boleh mengalahkan BN.

Namun melihat senario politik Anwar sekarang seolah ada peranan politik dalam penghakiman kes tuduhan liwat beliau maka nama Ku Li boleh terserlah. Bagaimanapun terpulang kepada DAP kerana Karpal Singh pernah hembur Ku Li kat Parlimen disamakan dengan Ibrahim Ali.

Karpal orang yang mempunyai prinsip yang kuat bagaimanapun sehingga kini beliau boleh bermesra dengan PAS yang beliau juga pernah serang dahulu. Melihat itu bukan perkara yang besar dalam soal karpal.

Sekiranya Ku Li bersedia bermakna PR sebenarnya tidak ketandusan pemimpin yang layak jadi PM kalau politik Anwar dikambus oleh Umno.

Tulisan sahabat saya sokongpr:

KU LI MB KELANTAN 2012

Ku Li bakal menjad calun bebas dan menjadi sekutu PR pada PRU 13? Adakah ini akan terjadi.

Beliau boleh bertanding di Parlimen dan Dun.

Jika PR majoriti di Parlimen - tak salah beliau menjadi PM.

Jika tak majoriti di Parlimen tetapi menang di Dun Kelantan, tak salah rasanya beliau menjadi MB Kelantan.

Bagi beliau tidak ada kepentingan diri yang dicarinya lagi kecuali memuaskan idealismanya sahaja. Rakyat kena beri peluang kepadanya...

Ini pula laporan utusan:

Saya berhak bersuara – Tengku Razaleigh

KOTA BHARU 29 Jan. – Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menegaskan beliau berhak untuk menyuarakan pandangannya tentang royalti petroleum yang dituntut oleh kerajaan negeri.

Bekas Menteri Kewangan itu berkata, beliau bebas untuk bersuara selagi ia tidak melanggar undang- undang dan disiplin parti walaupun berada di atas pentas pembangkang malam tadi.

Bagaimanapun bekas Pengerusi Petronas itu menolak dakwaan kononnya tindakan tersebut adalah langkah awal untuk beliau menyertai pakatan pembangkang.

“Saya bebas dan boleh bersuara apa yang saya suka asalkan tidak melanggar perlembagaan dan undang-undang yang terpakai di negara ini serta disiplin parti.

“Saya bukan pak turut, malah pada zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr. Mahathir Mohamad, saya tidak pernah menjadi pak turut. Kalau orang ajak kita masuk ‘rok’ (semak), kita masuk ‘rok’ lah ,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Solat Hajat dan Ceramah Perdana Royalti Petroleum di Stadium Sultan Muhammed IV di sini malam tadi.

Turut hadir ialah Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan barisan Exco kerajaan negeri serta kira-kira 20,000 rakyat negeri ini.

Penyertaan Tengku Razaleigh dalam ceramah itu mencetuskan kontroversi kerana beliau berada di atas pentas kerajaan negeri yang ditunjangi Pas.

Sementara itu, ketika menyampaikan ceramah, Tengku Razaleigh berkata, kehadirannya pada malam tersebut adalah berdasarkan prinsipnya yang mahu menegakkan keadilan dan memperjuangkan nasib rakyat Kelantan yang ditindas selama ini.

“Sebelum saya hendak datang sini ada orang hendak halang saya kerana melanggar disiplin parti tetapi apa saya peduli, saya hanya mahu menyatakan kebenaran selepas melihat rakyat Kelantan ditindas. Sepatutnya apa yang saya nyatakan pada malam ini telah dinyatakan 36 tahun yang lalu.

“Sebagai orang yang terlibat dalam penubuhan Petronas dan berdasarkan Akta Kemajuan Petroleum, saya tahu kerajaan negeri sememangnya berhak untuk menerima royalti sebanyak lima peratus walaupun pada kawasan bertindih dengan Thailand,” katanya.

Katanya, jika Kerajaan Pusat tidak yakin dengan kebolehan kerajaan negeri untuk menguruskan royalti itu, beliau mencadangkan supaya sebuah jawatankuasa pemantau ditubuhkan untuk memastikan wang berkenaan diuruskan dengan baik.

Jelasnya, beliau sendiri sedia menjadi ‘jambatan’ bagi menghubungkan pihak berkenaan demi pembangunan dan kepentingan negeri serta rakyat.

“Saya rasa kerana mereka tak begitu yakin dengan kerajaan negeri disebabkan pimpinan Pas, barangkali saya fikir itu sebab berlengah tak nak bagi royalti kepada Kelantan.

“Saya sanggup menjadi jambatan untuk berhubung antara Kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri dan Petronas supaya dapat kita laksanakan dengan baik demi faedah Kelantan,” katanya.

...
http://nanbinjai.blogspot.com/2010/01/najib-tidak-berani-bertindak-keatas-ku.html

1 comments:

Paula said...

I enjoyed rreading this

Post a Comment

Berita/Artikel lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archives