Followers

Dato' Harun anggap pengguguran jawatan sebagai perkara biasa

Tuesday, June 14, 2011

KUALA TERENGGANU 13 Jun - Datuk Harun Taib yang digugurkan daripada jawatan Pesuruhjaya Pas Terengganu akur dengan keputusan itu sambil menyifatkannya sebagai perkara biasa dalam parti.


Beliau yang masih kekal sebagai Ketua Dewan Ulama Pas menyifatkan perubahan itu merupakan satu keperluan untuk memantapkan lagi jentera bagi mengukuhkan perjuangan Pas.

Malah, menurutnya, pengguguran daripada jawatan berkenaan sekurang-kurangnya memberi lebih banyak masa kepadanya untuk beristirehat kerana keuzuran.

"Ini perkara biasa (perubahan jawatan), ia dibuat atas keperluan dan saya pun uzur. Jadi biarlah orang lebih muda sandang jawatan itu (Pesuruhjaya Pas Terengganu)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Harun diminta mengulas pelantikan baru Jawatankuasa Pas Pusat bagi sesi 2011-2013 yang diumumkan semalam menyaksikan beliau dan Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali digugurkan daripada jawatan masing-masing.

Tempat Harun diisi oleh timbalannya, Abdul Wahid Endut yang merupakan Ahli Parlimen Kuala Terengganu merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam.

Senarai pelantikan baru itu diumumkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada sidang akhbar di Pejabat Agung Pas di Kuala Lumpur semalam sejurus selesai mesyuarat pertama kepimpinan baru parti tersebut yang dipilih pada muktamar parti itu minggu lalu.

Harun sebelum ini ada kalanya mengutarakan pendirian agak berbeza berhubung strategi parti dan pendekatan dalam hubungan dengan parti-parti pembangkang sehingga beliau turut dikritik secara terbuka.

Bagaimanapun Harun menolak dakwaan kononnya perubahan beberapa jawatan tertinggi parti itu kerana perbezaan itu sebaliknya menjelaskan ia untuk melancarkan lagi jentera parti dengan gabungan muka lama dan baru.

Harun berkata, beliau bersedia memberi sokongan padu kepada Abdul Wahid dalam meneruskan perjuangan serta agenda parti itu khususnya di Terengganu.

"Saya wajib beri kerjasama dan sokongan tidak berbelah bahagi kepada kepimpinan baru (Abdul Wahid) sekiranya khidmat saya masih diperlukan," ujarnya.

Harun dilantik sebagai Pesuruhjaya Pas Terengganu bermula 1989 hingga 1997 sebelum dilantik sekali lagi pada 2009 hingga 2011.

0 comments:

Post a Comment

Berita/Artikel lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...