Followers

Khalid mungkin dilantik semula Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor?

Thursday, June 16, 2011

AHLI Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad berkemungkinan besar dilantik semula memegang jawatan Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor ekoran perubahan teraju Badan Perhubungan Pas negeri yang menyaksikan pengguguran pesuruhjaya negeri sesi lalu, Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali.

Ini berikutan sebelum ini, Khalid yang juga Yang Dipertua Pas Shah Alam telah digugurkan oleh Pas negeri itu dalam rombakan pada 2009 ketika ia diterajui oleh Hasan.

Umum mengetahui kedua-dua pemimpin Pas itu kelihatan tidak 'sebulu' terutama Khalid yang seringkali dilihat mengeluarkan kenyataan mengkritik kepimpinan Hasan dalam beberapa isu melibatkan pentadbiran negeri.


Dengan pelantikan Yang Dipertua Pas Kapar, Dr. Abdul Rani Osman sebagai pesuruhjaya negeri yang baru, Khalid mungkin dibawa masuk kembali dalam saf kepimpinan baru negeri bagi mengukuhkan jentera Pas negeri memandangkan beliau lebih disenangi oleh pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP negeri.

Badan Perhubungan Pas Selangor yang dijadualkan bermesyuarat pada 20 Jun ini dijangka memutuskan senarai 'Kabinet' negeri yang baru termasuk mungkin mengusulkan Khalid dilantik semula ke jawatan asalnya dalam kepimpinan Pas negeri.

Khalid pula dikatakan berada di luar negara pada tarikh tersebut sekali gus memberi laluan besar untuk membolehkan usul pelantikannya sebagai Timbalan Pesuruhjaya dilakukan oleh ahli jawatankuasa Pas negeri.

Dalam pada itu, Khalid ketika dihubungi Utusan Malaysia berkata, beliau tidak tahu menahu perkara itu dan menyifatkannya sebagai khabar angin ekoran perubahan dalam teraju kepimpinan Pas Selangor baru-baru ini.

''Saya tidak dengar pula mengenai perkara itu (bakal dilantik sebagai Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor) kerana sebarang perubahan barisan kepimpinan adalah bidang kuasa Pesuruhjaya Pas Selangor yang baru, Dr. Abdul Rani.

''Beliau yang akan menentukan siapa akan menduduki apa-apa jawatan dalam Pas negeri menerusi satu mesyuarat yang difahamkan diadakan pada Isnin ini," katanya.

Khalid diminta mengulas tentang kemungkinan dilantik semula sebagai Timbalan Pesuruhjaya Pas Selangor dalam perubahan barisan ahli jawatankuasa Pas negeri yang bakal ditentukan oleh Abdul Rani sebagai Pesuruhjaya Pas Selangor yang baru menggantikan Hasan pada Ahad lalu.

Sebelum ini, Khalid pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Pesuruhjaya II Pas Selangor, namun beliau digugurkan daripada jawatan itu pada 2008 oleh Hasan atas alasan mahu memberi peluang kepada beliau memberikan tumpuan kepada tugas Yang Dipertua Pas dan Ahli Parlimen Shah Alam.

Tempat Khalid kemudian digantikan dengan Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr. Che Rosli Che Mat.

Selepas pemilihan pada Muktamar Tahunan Pas di Shah Alam pada 2009, Hasan mengumumkan barisan kepimpinan Pas Selangor bagi sesi 2009-2011 dengan mengekalkan Dr. Osman Sabran sebagai Timbalan Pesuruhjaya I dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Cempaka, Iskandar Abd Samad yang juga Exco kerajaan negeri dilantik sebagai Timbalan Pesuruhjaya II manakala Che Rosli sebagai Timbalan Pesuruhjaya III.

Sementara itu Khalid berkata, apa yang penting sesiapa sahaja yang dilantik harus mendapat sokongan penuh dan diterima oleh semua Yang Dipertua Pas kawasan.

''Saya tak boleh kata banyak mengenai kemungkinan itu sehingga Pesuruhjaya Pas negeri sendiri memaklumkan perkara itu," katanya.

Beliau turut menjelaskan, proses pelantikan barisan kepimpinan Pas negeri ini diputuskan oleh Badan Perhubungan Pas Selangor bukannya Jawatankuasa Pas Pusat.

''Saya harap sebarang cadangan nama mereka yang dilantik untuk mengisi barisan kepimpinan Pas negeri harus dibincangkan dan diterima baik oleh semua peringkat pimpinan parti khususnya akar umbi," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Berita/Artikel lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...