Followers

Pelancaran Agihan Borang Tanah Felda Plantation Seri Iskandar Bota Perak

Saturday, August 27, 2011

Bota- Masyarakat orang asal Kg. Gedong Batu, Kg. Tumboh Hangat dan Kg. Benut, menyambut baik tindakan Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat di dalam memberikan penerangan di Kg. Suak Padi, Seri Iskandar. Bota, Perak, berkaitan,kepentingan tanah untuk kehidupan kaum orang asal pada era pembangunan dan kemodenan yang terus berlaku pada masa kini.

Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat,Sdr Mazlan Aliman, menjelaskan bahawa kaum orang asal akan mengalami masalah sekiranya kaum mereka tidak mempunyai pemilikan geran keatas tanah yang diduduki.


Semua ini adalah kerana arus pembangunan yang terus berjalan sehingga pada masa ini menyebabkan tanah yang ada semakin mengecil, dan sudah tentu, sekiranya kaum orang asal tidak diberi pemilikan geran tanah, maka kaum orang asal akan kehilangan tanah untuk diduduki ataupun diusir dari pada penempatan yang ada pada hari ini.

Turut bersama didalam majlis pelancaran agihan borang tanah itu, Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Negeri Perak,Tn Hj RazmanZakaria,

Memetik ucapan beliau, “kaum orang asal mestilah mempunyai kesedaran bagi mengelak masalah ini daripada berlaku.Ini adalah kerana kerajaan yang ada pada hari ini tidak pernah mengeluarkan sebarang geran pemilikan kepada kaum orang asal. Selama ini hak orang asal hanya dipersetujui sebagai kawasan raya untuk perburuan dan pertanian sahaja, dan tidak pernah tercatat didalam pemetaan Negara sebagai kawasan penempatan untuk kaum orang asal.”

Kesan daripada pembangunan tanah yang diduduki oleh kaum orang asal akan berlaku sekiranya kerajaan mahu membangunkan tanah yang diduduki, kerana tanah penempataan orang asal tiada catatan didalam pemetaan Negara, dan seterusnya menyebabkan kaum orang asal mendiami tanah-tanah ini di usir keluar.

Jelas beliau lagi, Masyarakat orang asal perlu memilikitanah bagi meneruskan kehidupan, dengan kesedaran inilah Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat mengambil inisiatif bahawa janji Pakatan Rakyat untuk menunaikan pembatalan Felda Plantation dan tanah-tanah inilah yang akan diagihkan kepada Rakyat yang berkeluasan 800 ribu ekar di seluruh Malaysia.

Jadi, tidak ada cara lain untuk merealisasi janji yang telah diberikan oleh Pakatan Rakyat melainkan,rakyat mestilah membuat perubahan untuk menukar kerajaan yang ada pada hari ini iaitu,Memenangkan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum ke -13 yang akan datang.

http://perak.pas.org.my/
Hafez Sabri
(Pegawai PJ dan Media PAS Perak )

0 comments:

Post a Comment

Berita/Artikel lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...