Followers

Pindaan Auku : Mahasiswa Diajak Bersama Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan

Sunday, November 27, 2011

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengalu-alukan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, untuk meminda Seksyen 15, Akta Universiti dan Kolej Universiti bagi membolehkan pelajar yang mencapai umur 21 tahun menyertai parti politik.

DPPWP berharap pengumuman PM kali ini benar-benar realistik dan tidak hipokrit. Ini kerana rakyat sudah dua kali terkena dengan pengumuman palsu PM, iaitu apabila beliau mengumumkan telah memansuhkan ISA tetapi ada individu baru yang ditahan ISA selepas pengumumannya dan Akta Perhimpunan Aman yang dikatakan untuk membolehkan rakyat berhimpun secara aman, tetapi hakikatnya menyekat rakyat berbuat demikian. DPPWP khuatir jika PM gagal sekali lagi mengotakan janji dalam isu AUKU ini, maka selamanya rakyat tidak akan percaya kepada beliau lagi.

Keselamatan Negara Mesti Jadi Keutamaan

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) merasa kesal kerana kerajaan tidak bersungguh-sungguh dalam menjalankan operasi membanteras sindiket pemberian kad pengenalan kepada warga asing menyebabkan berlaku lagi kes tangkapan terhadap warga tersebut baru-baru ini. Lebih mendukacitakan, operasi penangkapan terbaru di Pusat Latihan KIWA, berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di buat oleh orang awam.

DPP Malaysia melihat isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing merupakan suatu isu yang sangat besar kerana ia melibatkan kedaulatan negara kita. Kad pengenalan Malaysia adalah suatu dokumen paling penting terhadap rakyat, dan ia tidak boleh dikeluarkan sewenang-wenangnya. Ia perlu di kawal ketat melalui Jabatan Pendaftaran Negara yang bertanggungjawab terhadap setiap butiran peribadi rakyat.

Ramalan Banjir : respon pemuda PAS

Wednesday, November 2, 2011

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) akan mengerahkan seluruh anggota pemuda dari seluruh negara bagi membantu kerja-kerja pemindahan, keselamatan, kecemasan, bantuan serta sumbangan kepada mangsa banjir yang diramal akan melanda tanah air.

Bagi menghadapi musibah ini, seluruh anggota AMAL dan pemuda PAS diarahkan bersiap sedia dengan segala peralatan serta kelengkapan semaksima mungkin. Mereka juga akan membantu pasukan keselamatan dalam kerja-kerja menyelamat dan bantuan lain jika tenaga mereka diperlukan. Pengalaman tahun 2006 lalu dimana anggota pemuda PAS mengharung banjir dan berselut lumpur tatkala musibah banjir besar di negeri Johor, Pahang dan Melaka akan dijadikan panduan berharga bagi menghadapi kemungkinan musibah kali ini.

Demokrasi-Bila Malaysia Mahu Berubah

Tuesday, November 1, 2011

Lajnah Pembangunan Tanah & Wilayah PAS Pusat (LPTWPP) yang mana di dalam rangka Lawatan Kerja ke UK/Holland telah dihidangkan dengan suasana demokrasi dalam erti kata yang sebenar apabila melihat sendiri bagaimana satu demokrasi aman berlangsung dihadapan Pejabat Perdana Menteri Britian, David Cameron di Downing Street pada 23 Oktober yang lalu.

Perhimpunan aman yang menentang kekerasan dan kekejaman Negara China keatas penduduk Tibet yang kebanyakkannya disertai oleh wakil penduduk tempatan Tibet. Bagaimanapun warga tempatan London yang prihatin dilihat turut menyertai perarakan sejauh 3 KM sebelum mereka berkumpul di seberang jalan menghadap pejabat Perdana Menteri Britian Downing Street.

Mengecam Tindakan Ugutan Terhadap Dr Aziz Bari

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam tindakan tidak bertanggungjawab pihak tertentu yang mengancam Prof Dr Abdul Aziz Bari dengan mengirim beliau sebutir peluru beberapa hari lepas. Bagi DPPM, tindakan ini melampau serta keterlaluan bagi sebuah negara yang aman seperti Malaysia. Ia juga ibarat tindakan kumpulan mafia atau gangster di negara seperti Mexico atau Colombia.

DPPM bimbang, trend mengugut seperti ini pastinya akan menganggu gugat keharmonian negara ini. Rumah disimbah cat, kiriman peluru, mengugut ahli keluarga, dilontar molotov cocktail adalah budaya baru masyarakat yang amat menggerunkan. Ia juga merendahkan nilai intelektualisme dalam negara ini. Jika tokoh akademik pun boleh dilayan seperti ini, apakah lagi nilai yang boleh diharapkan dinegara kita. Rakyat akan hilang kewarasan untuk berfikir manakala tokoh-tokoh akademik pula takut untuk memberi pandangan mereka. Mereka takut akan menjadi mangsa ugutan di masa hadapan.

TPM ‘Stok Sendiri’

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia membidas kenyataan ‘syok sendiri’ Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang menyebut bahawa Rakyat tidak mempunyai pilihan kerajaan yang lebih baik selain Barisan Nasional sempena perasmian Majlis Penerangan Perdana Peringkat Negeri di Sabah baru-baru ini.

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia merasakan Barisan Nasional sekarang sudah semakin terdesak untuk meraih simpati rakyat kerana telah ‘dimalukan’ oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang telah melondehkan segala kelemahan pentadbiran kerajaan mengurus tadbir kewangan negara sehingga menyebabkan berlaku ketirisan dan kebocoran yang cukup serius. Selain itu juga, penyelewengan berterusan di dalam pengagihan projek yang berkisar di kalangan pimpinan Barisan Nasional turut mendapat teguran berulang kali dalam setiap Laporan Ketua Audit Nagara.

Berita/Artikel lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...