Followers

Piala Thomas 2014 : Semangat Juang Yang Tiada Kesudahan

Tuesday, May 27, 2014

Saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada skuad badminton negara kerana telah mempamerkan semangat juang yang begitu tinggi semasa menentang pasukan Jepun malam tadi. Sekalipun terpaksa berputih mata untuk menamatkan kemarau 22 tahun tanpa Piala Thomas, namun semangat tidak mudah kalah ini sememangnya harus dipuji.

Skuad yang dibarisi pemain seperti Datuk Lee Chong Wei, Hoo Thien How, Tan Wee Kiong, Chong Wei Feng, Daren Liew, Lim Khim Wah dan Goh V Shem sewajarnya mendapat penghormatan yang tinggi.

Mereka bukan sahaja bermain dengan bersungguh-sungguh malah mampu menewaskan beberapa negara yang menjadi pencabar utama Malaysia iaitu Denmark dan Indonesia. Namun, itulah adat permainan. Ada yang menang dan ada juga yang kalah. Apa sahaja boleh terjadi tanpa diduga. Siapa sangka pasukan Jepun yang turun sebagai pasukan 'underdog' boleh menjulang Piala Thomas. Sebagai rakyat Malaysia, tentulah amat perit untuk menerima kekalahan ini. Bertambah perit lagi apabila terpaksa menunggu 24 tahun pula untuk berpeluang memenangi Piala Thomas ini. Kemunculan pasukan Jepun ini juga sekaligus memecah dominasi yang diungguli oleh Malaysia, Indonesia dan China.

Namun, apa yang boleh diperhati dalam kejuaraan yang berprestij ini ialah pasukan perseorangan negara masih lagi bergantung kepada kemampuan Datuk Lee Chong Wei. Pemain perseorangan negara yang lain seperti Daren Liew dan Chong Wei Feng seakan gugup dalam mengharungi perlawanan akhir malam tadi. Kemenangan mudah yang dikecapi oleh Datuk Lee Chong Wei seakan tidak mampu diulangi mereka sedangkan usia Datuk Lee Chong Wei adalah 31 tahun berbanding mereka yang berumur 26 tahun. Bahkan, Datuk Lee Chong Wei pernah berkata bahawa inilah pertandingan Piala Thomas yang terakhir bagi dirinya. Persatuan Badminton Malaysia (BAM) harus menggembleng tenaga baru dalam tempoh 2 tahun ini. Nama-nama baru seperti Zulfadli Zulkifli dan Misbun Ramdan perlu diketengahkan dan diberi peluang pengalaman bersama pasukan senior kebangsaan.

Pujian juga harus diberikan kepada skuad beregu kebangsaan. Persembahan Hoon Thien How/Tan Wee Kiong dan Lim Khim Wah/Goh V Shem nyata tidak mengecewakan. Apa yang menarik, gandingan Hoon Thien How/Tan Wee Kiong adalah gandingan yang diwujudkan semata-mata untuk kejohanan ini dan ternyata ianya membuahkan hasil yang memberangsangkan.

Lihat sahaja skuad Jepun yang dibarisi pemain seperti Kenichi Tago dan Takuma Ueda. Rata-rata mereka berumur 25 tahun dan ke bawah. Tidak ketinggalan Kento Momota yang berumur 20 tahun! Justeru, tempoh 2 tahun ini harus digunakan sebaik mungkin dalam memastikan skuad pelapis ini mampu memberikan persembahan yang terbaik dalam merampas kembali Piala Thomas. Ini kerana untuk tempoh 2 tahun lagi, skuad Jepun masih lagi dikategorikan sebagai masih muda lagi berbanding skuad kebangsaan terkini yang akan menjangkau usia hampir 30 tahun. Ini sudah pastilah akan memberikan jurang besar dari sudut stamina dan ketahanan.

Cukuplah penantian selama 24 tahun buat rakyat Malaysia. Piala Thomas harus dijulang kembali. Tiada yang mustahil dalam misi ini. Saya berkeyakinan penuh sekiranya skuad Malaysia mengekalkan momentum seperti kejohanan tahun ini, Piala Thomas pasti menjadi milik rakyat Malaysia sekali lagi. Ayuh Malaysia, bangkitlah!

Yang Benar,
Ir. Haji Khairil Nizam Khirudin
Naib Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Berita/Artikel lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...