Followers

Piala Dunia 2014 : Suatu Penilaian Buat Malaysia

Monday, July 14, 2014

Tiupan wisel sang pengadil sejurus beberapa minit sebelum azan subuh di Malaysia pagi tadi menandakan berakhirnya kempen Piala Dunia 2014 di Brazil. Ia juga memberi erti kemunculan juara dunia bola sepak bagi tempoh 4 tahun ini. Jerman buat kali keempat telah dinobatkan sebagai juara Piala Dunia 2014 menewaskan Argentina hasil jaringan tunggal Mario Gotze pada minit ke 113. Bagaikan perlawanan ulangan tahun 1986, kali ini yang bezanya ialah Jerman yang menang.

Adun Mengingatkan Gaza Ketika Final Piala Dunia

GOMBAK, 14 Julai – Dalam kemeriahan dan keseronokan penonton perlawanan akhir Piala Dunia, Adun Gombak Setia, YB Ust Hasbullah Ridzwan mengingatkan kepada hadirin yang hadir supaya jangan dilupa saudara-saudara seIslam di Gaza Palestin yang dizalimi untuk sentiasa terus berdoa dan solat hajat.

Malaysia Patut Henti Hubungan Dagang Dengan Israel

1. Hari ini telah masuk hari ke-7 serangan bersepadu darat, laut dan udara Israel ke atas Gaza. Serangan udara dan tembakan meriam ke atas orang awam Gaza diteruskan sehingga mengakibatkan angka kematian meningkat secara mendadak mencecah 160 orang disamping lebih 1000 pula mengalami kecederaan sehingga semalam. Semalam juga Israel mengumumkan akan memperhebatkan serangan darat dengan “gempuran paling kuat” pada bila-bila masa sahaja.

Kebajikan Rakyat Perlu Diutamakan

Wednesday, July 2, 2014

Dewan Muslimat PAS Kawasan Rembau (DMPKR) sangat terkesan dengan situasi yang menimpa Muhammad Firdaus Dullah, pada minggu lalu.

Tentunya rakyat yang dari pelbagai bangsa dan agama apalagi dari serata Malaysia merasa kasihan dan simpati atas apa yang dialami oleh Adik Firdaus ini.

Pemimpin & Ahli Masyarakat, Wajar Turun Padang Selalu

Konsep utamanya ialah “We us and we can get” maksudnya jika kita berdoa kepada Allah, insya’Allah, Allah akan beri.

Sama juga dengan kehidupan kita ini, kadangkala manusia ini tidak mahu untuk meminta, malu nak berkata, malu nak menerangkan perkara yang sebenar, akan menyebabkan orang atau masyarakat tidak tahu.

PAS Sabah Pandang Serius Kerajaan Negeri Lambat Lantik Ahli Majlis Tertinggi Majlis Ugama Islam Sabah (Muis) Yang Baru

1.    Merujuk kepada Warta Kerajaan bertarikh 21 april 2011 Jilid LXVI, Bilangan no. 301 “PELANTIKAN PENGERUSI, TIMBALAN PENGERUSI DAN AHLI-AHLI MAJLIS TERTINGGI MAJLIS UGAMA ISLAM SABAH”, PAS mendapati tempoh perlantikan Ahli Majlis Tertinggi (AMT) Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) telah tamat pada 31hb Mac 2014.

2.    Berdasarkan semakan kami di  warta kerajaan dan sumber-sumber yang boleh dipercayai PAS mendapati Kerajaan Negeri masih belum melantik secara rasmi AMT  MUIS berdasarkan kuasa-kuasa yang diberi di bawah Seksyen 11 (2) Enakmen Majlis Ugama Islam Sabah 2004.


Tindakan Ke Atas Pemberi Sedekah Bercanggah Dengan Anjuran Islam

(1) Islam menganjurkan penganutnya bersedekah sehingga diganjarkan dengan pahala yang berganda. Amalan mulia ini, selain dapat meringankan bebanan kesusahan si penerima, ia juga sebagai proses menyucikan harta, tingkatkan perasaan pemurah dan kembangkan harta si pemberi.

(2) Kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan, DS Tg. Adnan Tg. Mansor semalam yang menyatakan akan mengenakan hukuman ke atas peminta dan pemberi sedekah semata-mata atas alasan perbuatan tersebut mencemarkan imej ibu negara dan bagi mengurangkan budaya mengemis adalah tidak bertepatan dengan anjuran Islam dan memperlihatkan kegagalan Menteri mengenalpasti punca sebenar gejala itu apatah lagi untuk mengkehadapankan solusi bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Berita/Artikel lain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...